Ørsted, Total og Elicio går sammen om at byde på havvindmøllepark ved Dunkerque i Frankrig

Total, global aktør i energisektoren, Ørsted, førende selskab inden for vedvarende energi, og Elicio, producent af vedvarende energi og prækvalificeret af det franske energitilsyn, er gået sammen i et konsortium for at byde på et havvindmølleprojekt på op til 600 MW ud for Dunkerque i Frankrig.

"Totals deltagelse i dette udbud på havvind flugter med vores strategi om at udvikle en europæisk elforretning med et lille CO2-aftryk. Vores anerkendte offshore olie- og gasekspertise kombineret med Ørsteds markedsledende ekspertise på tværs af hele værdikæden for havvind og med Elicio, der er en erfaren udvikler, som kvalificerede sig i udbuddets indledende fase, giver et solidt grundlag for et sikkert og konkurrencedygtigt projekt," tilføjer Philippe Sauquet, Totals direktør for gas, vedvarende energi og el.

Martin Neubert, koncerndirektør, Ørsted Offshore, siger: ”Havvind kan bidrage væsentligt til at indfri Frankrigs mål for vedvarende energi. Som verdens førende udvikler af havvind bidrager vi til konsortiet med en unik erfaring inden for udvikling, opførelse og drift af havvindmølleparker. Kombinationen af de tre selskabers kompetencer er ideel til at hjælpe Frankrig med at udnytte sit betydelige potentiale for at udvikle grøn strøm fra havvind.”

Emile Dumont, administrerende direktør, Elicio France, siger: "Vindenergi har et væsentligt vækstpotentiale i Frankrig og er kernen i Elicios strategi om at bidrage til en verden, der er forsynet med grønnere og mere omkostningseffektiv energi. I forlængelse af, at Elicio blev prækvalificeret til den tredje franske udbudsrunde, er vi opsatte på, sammen med vores partnere Total og Ørsted, at gøre dette udbud til en milepæl for fransk havvind."

Om Ørsted

Ørsted er et af verdens førende energiselskaber inden for havvind og står for mere end en fjerdedel af den installerede kapacitet i verden. Ørsted udvikler, opfører og driver landvindmølleparker, havvindmølleparker, bioenergianlæg og innovative løsninger, som omdanner affald til energi, og forsyner sine kunder med intelligente energiprodukter. Ørsted har 6.080 medarbejdere og har hovedsæde i Danmark. Ørsteds aktie handles på Nasdaq Copenhagen (Orsted). I 2018 havde koncernen en omsætning på 79,6 mia. kr. (10,7 mia. euro). Ørsteds vision er at skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi.

Om Elicio

Elicio er energiproducent, der er aktiv i den vedvarende energisektor, især inden for land- og havvind i Frankrig og Belgien, men også internationalt. Elicio deltager i forvejen i de belgiske havvindprojekter Norther, Rentel og SeaMade.  Elicio arbejder aktivt inden for alle områder af vedvarende energi og har stor succes med selv at udvikle, designe, bygge og drive sine projekter. Som en ung virksomhed fokuserer Elicio på projekter, der bidrager til en mere bæredygtig verden, et mere ansvarligt samfund og en langsigtet vision for virksomhedens aktionærer. https://www.elicio.be

Om Total

Total er en betydningsfuld spiller på energimarkedet. Total producerer og sælger brændsel, naturgas og kulstoffattig strøm. Virksomhedens 100.000 medarbejdere arbejder dedikeret på at gøre energi sikrere, billigere, renere og mere tilgængelig for så mange mennesker som muligt. Total har aktiviteter i mere end 130 lande, og vores ambition er at blive det globalt førende, ansvarlige selskab i energisektoren.

For yderligere information, kontakt:

Media Relations +45 9955 9552