Verdens største havvindmøllepark indvies i dag

Verdens største havvindmøllepark, Walney Extension, indvies i dag ved en ceremoni i Barrow i det nordvestlige England. Walney Extension, som er ejet af Ørsted og dets partnere, PFA og PKA, er det første projekt med vindmøller fra to forskellige producenter.

Om havvindmølleparken Walney Extension

• Projektet er ejet af Ørsted (50 %), PKA (25 %) og PFA (25 %).
  • Beliggende i det Irske Hav, ca. 19 km fra Walney Island i Cumbria i det nordvestlige England.
  • Dækker et areal på 145 km2 svarende til ca. 20.000 fodboldbaner.
  • Har en samlet kapacitet på 659 MW og kan dermed forsyne mere end 600.000 britiske hjem med strøm.
  • Første projekt, hvor der anvendes vindmølleteknologi fra to forskellige producenter.
  • Der er anvendt mere end 200 km kabler til at forbinde havvindmøllerne med elnettet på land.
  • Omfatter to offshore transformerstationer, der hver vejer 4.000 tons. Jacket-fundamentet er 50 m højt, og topsiden har en højde på 18,5 m.

Om havvindmøllerne på Walney Extension

Siemens Gamesa

• 47 x 7 MW
  • Rotordiameter: 154 m
  • Højde fra havoverflade til vingespids: 188 m
  • Hver vinge vejer 28 tons

MHI Vestas

• 40 x 8 MW
  • Rotordiameter: 164 m
  • Højde fra havoverflade til vingespids: 195 m
  • Hver vinge vejer 34 tons

Projektet på 659 MW, som ejes af Ørsted (50 %) og dets partnere, pensionsselskaber PKA (25 %) og PFA (25 %), overgår London Array og bliver dermed verdens største vindmøllepark i drift.

Walney Extensions 87 havvindmøller kan forsyne næsten 600.000 britiske hjem med grøn strøm. Projektet, der dækker et areal på 145 km2 i Det Irske Hav, er Ørsteds ellevte idriftsatte havvindmøllepark i Storbritannien.

I Walney Extension-projektet anvendes den nyeste teknologi fra to af verdens førende vindmølleproducenter: 40 MHI Vestas-møller på hver 8 MW og 47 Siemens Gamesa-møller på hver 7 MW.

Opførelsen af Walney Extension blev koordineret fra Ørsteds base på den engelske vestkyst i Barrow, som nu vil blive hjemsted for projektets drifts- og vedligeholdelsesteam. Basen på vestkysten er også knudepunkt for yderligere tre af Ørsteds havvindmølleparker; Barrow, Walney og West of Duddon Sands.

Færdiggørelsen af Walney Extension bringer Ørsteds samlede havvindskapacitet ved Barrow op på 1,5 GW. Ørsteds løbende drifts- og vedligeholdelsesaktiviteter skaber over 250 arbejdspladser i regionen.

Matthew Wright, landechef for Ørsted UK, siger:

”Storbritannien er verdensførende inden for havvind, og Walney Extension er et eksempel på havvindindustriens utrolige succeshistorie. Projektet, der blev færdiggjort til tiden og inden for budgettet, er endnu et skridt hen imod Ørsteds vision om en verden, der udelukkende kører på grøn energi. Det nordvestlige England spiller en vigtig rolle for vores aktiviteter inden for havvind i Storbritannien, og vores mål er at sætte et varigt og positivt aftryk her. Vi vil sikre, at lokalsamfundet bliver en integreret del af den revolution inden for vedvarende energi, der finder sted langs regionens kystlinje.”

Adm. direktør Peter Damgaard Jensen, PKA, siger:

”Vi er stolte over at kunne være med til at indvie verdens foreløbigt største havvindmøllepark og dermed forsyne mere end en halv million britiske hjem med grøn strøm. Walney Extension er den sjette havvindmøllepark, vi investerer i siden 2011, og det er endnu et vigtigt bidrag til PKA’s ambitiøse klimastrategi, hvor vi hele tiden arbejder på at skabe gode afkast til vores medlemmer, samtidig med at vi gør en positiv forskel for klimaet.”

Henrik Nøhr Poulsen, direktør og ansvarlig for aktier og alternative investeringer i PFA, siger:

”Vi er i PFA meget glade for af at være medejere af verdens største idriftsatte havvindmøllepark sammen med Ørsted og PKA. Det er en milepæl på markedet for vedvarende energi og et vigtigt bidrag til den grønne omstilling. Det er en historisk begivenhed og den største investering i vedvarende energi i PFA nogensinde. Investeringen i Walney Extension Havvindmøllepark udgør en betydelig udvidelse af vores portefølje af alternative investeringer og passer perfekt ind i vores strategiske fokus på at give vores kunder solide og stabile langsigtede afkast.”

For yderligere information kontakt venligst:

Ørsted

Tom Lehn-Christiansen