Nyskabende aftale med Gas Power Developments Ltd

Vi har indgået et samarbejde med Gas Power Developments Ltd om at skabe balance mellem produktion og forbrug i det britiske elnet.

Sammen med Gas Power Developments (GPD) og GAM Capital (GAMCap), der er udvikler og leder af projektet, har vi indgået en nyskabende aftale om at drive tre fleksible gasfyrede kraftværker på 6 MW, nemlig Prestige House, Newhouse og Clay Flatts beliggende i Lancashire og Cumbria i det nordvestlige England.

Kraftværkerne, der indsættes i perioder med spidsbelastning, vil blive drevet sideløbende med en af verdens største porteføljer inden for vindenergi, som vi ejer og driver, og understøtter på perfekt vis målet om at skabe balance i elforsyningen til det nationale elnet i Storbritannien.

Fakta:

GPD blev stiftet den 19. juni 2017 af ledelsen i GAMCap og deres hovedinvestorer. GPD ejes og finansieres af ledelsen og hovedinvestorerne i GAMCap på baggrund af en strategi om at opkøbe, opføre, eje og drive en portefølje af gasfyrede kraftværker til spidsbelastningsperioder. GPD har modtaget finansiering og fået mandat til at opskalere deres portefølje til 200 MW med en ambition om at nå op på 500 MW. GAMCap har solid erfaring med at drive energirelateret infrastruktur i Storbritannien.
Vi vil optimere driften af fleksible anlæg på baggrund af ændringer i efterspørgslen på energi og produktion. Kontrollen med og markedsoptimeringen af de tre aktiver – dvs. at tænde og slukke for dem – foregår via vores døgnbemandede trading desk i Danmark.

Søren Scherfig, vores Head of Markets, siger:
"Jeg ser frem til samarbejdet med GAM Capital.  Denne aftale er en mulighed for at skabe nye værdiskabende tilbud til fleksible producenter uden for det traditionelle marked. Aftalen hjælper os også med at udbygge sin position på det britiske marked og viser, hvordan gasfyrede kraftværker, vindenergi og forbrugere kan arbejde sammen."

Chris Isard, Operations Director hos GAMCap og GPD, udtaler:
"Vi er meget glade for at have indgået en langsigtet aftale med DONG Energy om den første fase af opførelsen og driften af en portefølje af fleksible gasfyrede kraftværker. I takt med at vi udvider vores portefølje, ser vi frem til at samarbejde med DONG Energy og vores strategiske partnere om at levere maksimal værdi fra disse aktiver".

Morten Kidal +45 9955 9583