Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Den første vindmølle i verdens største havvindmøllepark, Hornsea 1, er nu installeret og producerer strøm. Når den står færdig, bliver Hornsea 1 næsten dobbelt så stor som Walney Extension, der i dag er verdens største havvindmøllepark. Hornsea 1 får så stor en kapacitet (1.218 MW), at den vil kunne forsyne mere end en million britiske hjem med strøm fra vindenergi.

Hornsea 1 ligger 120 km fra Yorkshires kyst og kommer til at bestå af 174 Siemens Gamesa 7 MW-møller. Størstedelen af havindmølleparkens vinger 1 bliver produceret i Hull, hvorfra de udskibes til Hornsea-zonen.

Hornsea 1 er et joint venture mellem Ørsted, verdens førende inden for havvind, og Global Infrastructure Partners. Ørsted, der for nylig blev kåret til verdensmest bæredygtige energiselskab, begyndte opførelsen af Hornsea 1 for godt et år siden og forventer at afslutte projektet inden udgangen af første kvartal 2020.

Den britiske energiminister, Claire Perry, siger:

”Storbritanniens sektor for vedvarende energi blomstrer. Sidste år åbnede verdens største havvindmøllepark ud for Cumbriens kyst i det nordvestlige England, og snart får den selskab af en endnu større park, som i dag producerer strøm for første gang. Britisk innovation er kernen i Storbritanniens industristrategi, og den nært forestående brancheaftale vil sikre, at britisk havvind er verdensførende i overgangen til en grønnere og smartere energifremtid.”

Matthew Wright, Managing Director for Ørsted UK, siger:

”Hornsea 1 er den første af en ny generation af havvindmølleparker, der kan konkurrere med kapaciteten fra traditionelle fossile kraftværker. Med muligheden for at producere ren strøm på havet i denne skala har vi nået en vigtig global milepæl på et tidspunkt, hvor der er hårdt brug for handling i kampen mod klimaforandringerne.”

”For ti år siden kunne vi bare drømme om et projekt af denne størrelse, men takket være vedholdende innovation, en målrettet indsats fra både branchen og forsyningskæden for at nedbringe omkostningerne samt de naturlige geografiske fordele, der omgiver os, er Storbritannien blevet en af verdens førende nationer inden for havvind.”  ”Vores virksomheds vision er at skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi, og dette flagskibsprojekt er et stort skridt på vejen til at bevise, at vedvarende energi i stor skala ikke bare er en fremtidsdrøm – det er en realitet lige nu og her.”

Duncan Clark, projektdirektør for både Hornsea One og søsterprojektet Hornsea Two, som også er under opførelse, siger:

”Det er utroligt at tænke på, at vi for lidt over et år siden begyndte opførelsen af Hornsea 1, og nu er parken allerede, fra sin placering 120 km fra kysten, begyndt at producere ren strøm. Jeg vil gerne takke de tusindvis af mennesker, der har været med til at nå denne milepæl, sikkert og helt efter tidsplanen. Det har krævet hårdt arbejde, lange vagter i alle vejrforhold, smarte løsninger og disciplineret, professionelt samarbejde af rigtig mange mennesker – og det har været det hele værd.”

”Hele forsyningskæden har taget denne kæmpe udfordring op og har bidraget til at realisere denne næste generation af havvindmølleparker. Det har krævet opskalering, forbedring af produkter og processer og udvikling af kompetencer at gøre havvind til en førende teknologi, som er konkurrencedygtig på omkostninger, størrelse, bæredygtighed og leveringstid. Jeg vil også gerne takke de lokale, der har budt os velkommen i projektets anlægsfase, herunder kabellægning på land, og alle de lokale myndigheder og virksomheder, hvis støtte og kompetencer er nødvendige, når man skal udvikle infrastruktur i denne skala.”

”Der er stadig lang vej til målet: 173 havvindmøller for at være helt præcis! Jeg er dog sikker på, at vi vil fortsætte med at arbejde efter de høje standarder, som de involverede teams allerede har vist, og sammen levere det største projekt for vedvarende energi i Storbritanniens historie, som kan understøtte et renere og grønnere energisystem i fremtiden.”

Indtil nu er 172  ud af parkens 174 monopælfundamenter blevet installeret, og mølleinstallationen forventes at fortsætter indtil sidst på sommeren 2019. Strømproduktionen fra vindmøllerne sendes via søkabler gennem en af de tre kæmpe offshore-transformerstationer og verdens første offshore reaktive kompensationsstation, der alle er installeret, før den føres i land ved Horseshoe Point i Lincolnshire. Herefter transporteres strømmen via nedgravede kabler til transformerstationen i North Killingholme, hvor den leveres til det britiske elnet, National Grid, som sender den ud til mere end en million britiske hjem.

Ørsted er verdens førende virksomhed inden for havvind og driver mere end 1.100 havvindmøller. Ørsteds samlede, installerede kapacitet inden for havvind er på ca. 5,6 GW, og yderligere 3,4 GW er under opførelse. Derudover har Ørsted sikret sig rettighederne til at bygge ca. 1 GW havvindkapacitet i USA i 2023, ca. 1,1 GW i Tyskland i 2025 og ca. 1,8 GW i Taiwan. Ørsteds ambition er at have installeret en samlet, global havvindkapacitet på 15 GW i 2025.

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til Ørsted Media Relations

Carsten Birkeland Kjær +45 9955 7765