Ørsted valgt som foretrukken tilbudsgiver til New Jerseys første havvindmøllepark

New Jerseys Board of Public Utilities (NJBPU) har valgt Ocean Wind – et havvindmølleprojekt foreslået af Ørsted med støtte fra Public Service Enterprise Group (PSEG) – til at forhandle en 20-årig OREC-aftale (Offshore Wind Renewable Energy Credit) til en havvindmøllepark med en kapacitet på 1.100 MW.

Ocean Wind kommer til at ligge ud for Atlantic Citys kyst og bliver New Jerseys første store havvindmøllepark. Såfremt Ørsted træffer endelig investeringsbeslutning, forventes havvindmølleparken at stå færdig i 2024.

Ørsted kommer til at samarbejde med de koncernselskaber i Public Service Enterprise Group (PSEG), der ikke er forsyningsselskaber. Disse selskaber vil levere energistyringsydelser samt potentielt udleje landområder til brug i projektudviklings- og udførelsesfasen. PSEG, der forsyner 2,2 millioner el-kunder i New Jersey, og som Ørsted har et langvarigt udviklingspartnerskab med, har en option om at blive aktieinvestor i Ocean Wind-projektet.

Ocean Wind vil kunne forsyne mere end en halv million husstande i New Jersey med grøn energi. Projektet forventes at skabe mere end 3.000 arbejdspladser årligt i løbet af udviklingsfasen og den treårige konstruktionsperiode. Ørsted arbejder desuden videre med sine planer om at etablere en drifts- og vedligeholdelsesbase i Atlantic City, hvor der vil blive skabt permanente, højtkvalificerede job i hele projektets mere end 25-årige levetid.

Martin Neubert, koncerndirektør og administrerende direktør for Ørsted Offshore, siger:

”Vi er glade for, at New Jersey har valgt Ørsted til at bygge delstatens første større havvindmøllepark. Siden Ørsted udviklede verdens første havvindmøllepark i 1991, har vi været frontløbere i branchen i forhold til at gøre havvind til en konkurrencedygtig grøn energikilde i stor skala. Vi ser frem til at opføre Ocean Wind, der bliver den første havvindmøllepark i USA på over 1 GW, og som vil bidrage væsentligt til guvernør Murphys ambitiøse mål for vedvarende energi.”

Thomas Brostrøm, administrerende direktør for Ørsted US Offshore Wind og landechef for Ørsteds aktiviteter i Nordamerika, siger:

”Dagens udmelding etablerer en hurtigvoksende global industri i New Jersey, og den vil skabe arbejdspladser og en forsyningskæde i delstaten. Ocean Wind-projektet vil sikre, at delstaten og dens beboere ikke kun nyder godt af grøn, vedvarende strøm, men at de høster også fordelene ved at komme tidligt i gang i stor skala i en havvindsindustri, som vokser i USA.”

Med dagens udmelding har Ørsted sikret en udbygningsportefølje af havvind i USA med en samlet kapacitet på ca. 2,0 GW, der skal færdiggøres i perioden 2022-2024. Ørsted vil kunne optimere konstruktion og drift både på tværs af hele porteføljen i disse klynger:

Den midtatlantiske klynge

• Ocean Wind (1.100 MW) kommer til at levere strøm til New Jersey. Forventet idriftsættelse inden udgangen af 2024.
  • Skipjack (120 MW) kommer til at levere strøm til Maryland. Forventet idriftsættelse inden udgangen af 2022.

Den nordøstlige klynge (50/50-ejerskab med Eversource)

• Revolution Wind (704 MW) kommer til at levere strøm til Rhode Island (400 MW) og Connecticut (304 MW). Forventet idriftsættelse inden udgangen af 2023.
  • South Fork (130 MW) kommer til at levere strøm til Long Island, New York. Forventet idriftsættelse inden udgangen af 2022.

Om Ørsted US Offshore Wind
Ørsted har den største udviklingskapacitet inden for havvind i USA og kan levere grøn energi til de syv delstater på den amerikanske østkyst, der allerede har givet tilsagn om at bygge mere end 20 GW havvindkapacitet i alt inden udgangen af 2035.

Ud over de fire projekter i sin amerikanske konstruktionsportefølje ejer og driver Ørsted USA’s første havvindmøllepark, Block Island på 30 MW, og er indehaver af følgende lokationer, der kan udvikles til fremtidige havvindprojekter:

Den midtatlantiske klynge

• Ocean Wind: Kan udvikles til ca. 1,4 GW ud for New Jerseys kyst.
  • Garden State Offshore Energy: Kan udvikles til op til 1,2 GW havvind ud for Delawares og New Jerseys kyster. Ejet i et 50/50-joint venture med PSEG.

Den nordøstlige klynge (50/50-ejerskab med Eversource)

• Bay State Wind: Kan udvikles til ca. 2 GW ud for Massachusetts’ kyst. Ejet i et 50/50-joint venture med Eversource.
  • To områder ud for New Englands kyst med potentiale til yderligere 1,2 GW havvind.

Derudover er Ørsted i gang med at opføre to havvindmøller på 6 MW til Dominion Energys Coastal Virginia Offshore Wind-projekt med et potentiale til udvikling af yderligere 2 GW havvind.

Ørsted er verdens førende virksomhed inden for havvind og har mere end 1.150 havvindmøller i drift. Ørsted har installeret ca. 5,6 GW havvindkapacitet og har yderligere 4,3 GW under opførelse. Derudover har Ørsted sikret sig rettighederne til at bygge ca. 2,0 GW havvindkapacitet i USA inden udgangen af 2024 inklusive de udmeldte 1.100 MW i dag, ca. 1,1 GW i Tyskland inden udgangen af 2025 og ca. 0,9 GW i Taiwan inden udgangen af 2025. Ørsteds ambition er at have installeret en samlet global havvindkapacitet på 15 GW inden udgangen af 2025.