Ørsted og Northumbrian Water Group indgår Storbritanniens første corporate PPA inden for havvind

Ørsted har indgået en langvarig erhvervselkøbsaftale (corporate power purchase agreement; PPA) med Northumbrian Water, som betyder, at vandforsyningsselskabet vil få tæt på en tredjedel af grønne energiforbrug dækket af strøm fra havvindmølleparken Race Bank.

Om Northumbrian Water Group

Northumbrian Water Limited forsyner under navnet Northumbrian Water 2,7 millioner kunder i det nordøstlige England med både vand og kloakering; og under navnet Essex & Suffolk Water forsyner selskabet 1,8 millioner kunder med vand i det sydøstlige England.

I den seneste undersøgelse fra den britiske vandforsyningsmyndighed blev Northumbrian Water af sine kunder kåret som Storbritanniens mest pålidelige vandforsyningsselskab. I 2017 blev Northumbrian Water desuden for syvende år i træk udnævnt til det vandforsyningsselskab i verden, der har størst fokus på etik, og for anden gang på fire år udnævnt til årets forsyningsselskab ved 'Utility Week Awards'.

Aftalen, som løber i ti år, er den første elkøbsaftale (PPA) af sin slags i Storbritannien og en udvidelse af de to selskabers aftale om levering af grøn strøm, som trådte i kraft i april 2018.

Fra 1. marts 2019 vil Northumbrian Water købe 30 % af sin grønne strøm direkte fra havvindmølleparken Race Bank, som ligger ud for Norfolk på Englands østkyst. Den udvidede aftale understøtter Northumbrian Waters strategi om bæredygtig og vedvarende energi og bygger ovenpå selskabets eksisterende elproduktion, der er baseret på solenergi, vandkraft, gas-til-net og avanceret anaerob nedbrydning.

Elkøbsaftalen indebærer, at havvindmølleparken årligt vil levere ca. 100 GWh grøn strøm til Northumbrian Waters forbrugssteder i det nordøstlige England, Essex og Suffolk. I aftalens løbetid bliver det til i alt ca. 1 TWh grøn strøm.

Ud over at bidrage til Northumbrian Waters vækst inden for vedvarende energi er aftalen også med til at nedbringe vandforsyningsselskabets driftsomkostninger, fordi prisen på strøm fastlåses i en længere periode.

Kommerciel direktør for Northumbrian Water, Graham Southall, siger: ”Denne elkøbsaftale er ikke alene den første af sin slags i Storbritannien. Den flugter også perfekt med vores bæredygtighedsmål og vores ambition om at skabe en sammenhængende energistyringsstrategi. Vi er meget glade for den langsigtede stabilitet, vi opnår med aftalen, som samtidig er godt nyt for vores kunder og interessenter, da det nedbringer driftsomkostningerne, uden at det går ud over vores arbejde.”

I henhold til aftalen skal Ørsted desuden levere en innovativ løsning til balancering af elforsyningen fra havvind, så strømmen kan leveres til Northumbrian Water under den eksisterende forsyningsaftale.

”Northumbrian Water deler vores ambition om en grønnere fremtid og fortsætter rejsen med os ved at indgå aftalen om køb af strøm fra Race Bank. For Ørsted er denne aftale et vigtigt skridt hen imod at etablere langvarige grønne partnerskaber med erhvervskunder,” siger Alana Kühne, Head of Corporate PPAs hos Ørsted.

Havvindmølleparken Race Bank blev idriftsat sidste år og er blandt de nyeste vindmølleparker i Storbritannien. Race Banks 91 Siemens Gamesa 6 MW-vindmøller kan producere op til 573 MW grøn strøm. Under den nye elkøbsaftale vil Northumbrian Water købe ca. 100 GWh årligt fra Race Bank i ti år.