Kraftværksbesøg kun for piger

44 gymnasiepiger med interesse for naturvidenskab besøgte Skærbækværket og blev klogere på kraftværksteknologi og konstruktion af havmølleparker.
Vi hører det igen og igen. Danmark mangler ingeniører, og især piger er svære at lokke ind på studiet. Antallet er svagt stigende, men det er fortsat kun omkring en fjerdedel af de, der optages på ingeniøruddannelserne, som er kvinder.

Derfor inviterede 20 store virksomheder, science centre og tekniske gymnasier over hele landet ca. 1.000 grundskole- og gymnasiepiger indenfor onsdag den 30. november.

DONG Energy var blandt virksomhederne, som åbnede dørene. 44 piger fra 2.g på Rübners Tekniske Gymnasium i Esbjerg besøgte DONG Energy og fik en rundvisning på Skærbækværket.

”Som en af Danmarks største ingeniørvirksomheder har vi behov for dygtige medarbejdere til den grønne omstilling. Dagens tiltag er målrettet piger, da vi ved, at forholdsmæssigt færre kvinder uddanner sig til ingeniør. Vi vil gerne bidrage til, at også kvinder holdes til ilden i forhold til de naturvidenskabelige fag, da vi som virksomhed har gavn af at få hele talentmassen i spil,” siger Hanne Blume, HR-direktør i DONG Energy.

Gymnasiepigerne hørte om havmøller og deres miljøpåvirkning samt om kraftværksteknologi – brændselsformer, fyring og biprodukter ved forbrændingsprocesser. Fire kvindelige rollemodeller stod for formidlingen.

”Tiltag som Girls Day in Science er en oplagt mulighed for os til at vise de spændende muligheder, der findes inden for vores verden. Vi håber, at dagen er inspirerende og en øjenåbner for pigerne – både hvad angår teknologi og produktion af energi,” siger Hanne Blume.

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til Media Relations

Ulrik Frøhlke +45 9955 9560