Restprodukter fra Novo Nordisk og Novozymes bliver til biogas

DONG Energy og Bigadan opfører stort biogasanlæg, der skal genanvende restprodukterne fra Novozymes' og Novo Nordisks produktion i Kalundborg.
Novo Nordisk, Novozymes, Bigadan og DONG Energy har netop indgået en aftale, som betyder, at der fra foråret 2018 kommer endnu et markant bidrag til den danske produktion af grøn energi fra biogas. Et nyt biogasanlæg i Kalundborg skal omdanne restprodukter fra Novozymes' og Novo Nordisks fabrikker i Kalundborg til bionaturgas, der kan sendes direkte ud i Danmarks naturgasnet.

•  Biogasanlægget vil behandle ca. 300.000 tons biomasse pr. år.

• Alle næringsstoffer, der passerer anlægget, vil blive genanvendt til gødningsformål.

• Den producerede biogas vil erstatte naturgas og vil dermed give en CO2-besparelse på ca. 17.000 tons CO2 om året.

• Biogasanlægget bygges på et område på ca. 50.000 m2 ved Asnæsværket i Kalundborg.

• Biogasanlægget vil blive drevet af 5-6 medarbejdere. Inklusive underleverandører vil der blive skabt ca. 15-20 arbejdspladser, når anlægget er i drift.
"Det her er et rigtig godt eksempel på, hvordan restprodukter kan udnyttes endnu bedre. Biogas i vores naturgasnet er et godt supplement til den grønne strøm fra vind og sol og den grønne fjernvarme fra vores kraftværker. Dette projekt er derfor et vigtigt skridt i retning af et energisystem, der er grønt, uafhængigt og økonomisk bæredygtigt," siger Thomas Dalsgaard, Executive Vice President i DONG Energy.

I Kalundborg har Novo Nordisk og Novozymes en stor produktion af bl.a. insuliner og enzymer, som bliver solgt over hele verden. Nu vil biomasse herfra blive omdannet til energi på et lokalt anlæg.

"Novo Nordisk er rigtig glade for partnerskabet og ser frem til samarbejdet. Vi vil i løbet af 2018 kunne opnå en større udnyttelse af vores biomasse til produktion af biogas, samtidig med at vi får langt kortere transport mellem vores fabrikker og modtageren af vores biomasse. Alt i alt er det en god optimering for vores produktion," siger produktionsdirektør Michael Hallgren, Novo Nordisk Kalundborg.

Først biogas, så gødning

Produktionen af enzymer og insulin er baseret på gæringsprocesser og kan sammenlignes med ølbrygning.

Det giver muligheder for at genanvende den resterende biomasse. Med det nye biogasanlæg vil restprodukterne først blive omdannet til biogas, som opgraderes til bionaturgas. Og når biomassen har været igennem biogasanlægget, vil den fortsat blive anvendt som gødning på marker som i de seneste mange år.

"Aftalen her er en dobbelt-op på at genanvende Novozymes' restprodukter, og den er en gevinst både for miljøet og for Novozymes. Det er vigtigt for Novozymes at mindske miljøpåvirkningerne fra vores produktion. Vi har gennem flere år investeret massivt i at nedbringe energiforbruget ved at genanvende vores ressourcer. Dét er lykkedes, og nu tager vi et nyt skridt," siger Jesper Haugaard, chef for Novozymes' produktion i Europa.

Klar i foråret 2018

Bigadan og DONG Energy skal opføre og kommer til at eje biogasanlægget, som bliver placeret tæt på DONG Energy's kraftværk i Kalundborg. Bigadan, som har mere end 30 års erfaring inden for biogasindustrien, skal drive anlægget, mens Novo Nordisk og Novozymes skal levere biomasse fra deres fabrikker i Kalundborg og Novozymes' fabrik på Fuglebakken i København.

"Jeg er rigtig glad for, at vi nu har besluttet at realisere dette projekt, og jeg ser frem til det kommende samarbejde," siger Karsten Buchhave, administrerende direktør i Bigadan A/S.

Byggeriet af det kommende biogasanlæg går i gang i løbet af marts 2017, og anlægget skal efter planen allerede sættes i drift i løbet af foråret 2018. Biogasanlægget vil kunne producere otte millioner kubikmeter naturgas om året. Det svarer til naturgasforbruget for cirka 5.000 husstande.

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:

Novozymes, René Tronborg, +45 3077 2274

Novo Nordisk, Christian Malling, +45 3077 5831