Good Energy og Ørsted forlænger havmølleaftale

Good Energy Group PLC, et grønt, engelsk energiselskab, har forlænget sin aftale med os om at købe energi fra havvindmøller til selskabets kunder. Den nye aftale løber i to år.

• Westermost Rough Offshore Wind Farm, som ligger 8 km ud for Yorkshires kyst nord for Hull, består af 35 Siemens 6 MW vindmøller med en afstand fra vingespids til havoverflade på 177 meter.
  • 12 procent af Westermost Roughs årlige produktion svarer til 105 GWh, hvilket er nok til at levere strøm til 26.663 gennemsnitsfamilier, baseret på et gennemsnitligt årligt elforbrug hos britiske familier på 3.938 kWh (energiforbrug i Storbritannien, 2016).

Aftalen sikrer Good Energy 12 procent af produktionen fra den 210 MW store havmøllepark. Det er tilstrækkelig vedvarende energi til at levere strøm til mere end 26.000 familier. Westermost Rough, som ligger i Nordsøen 8 km ud for Yorkshires kyst, drives fra Ørsteds base i Grimsby. Ørsted ejer den sammen med Green Investment Group (GIG) og et konsortium bestående af GIG, Macquarie European Infrastructure Fund 5 (MEIF5) og Universities Superannuation Scheme (USS).

Forlængelsen af aftalen med yderligere to år afspejler det fortsat gode samarbejde mellem Good Energy og Ørsted som del af et større program, der skal undersøge mulighederne for at udvide samarbejdet på sigt.

Juliet Davenport, stifter og administrerende direktør i Good Energy, siger:

“Denne unikke aftale sikrer, at vi også fremover kan levere havmøllestrøm til vores kunder som et kerneelement i vores miks af rene energiformer. Havmøllestrømmen supplerer energi fra vores landbaserede vindmølle-, solcelle- og biomasseanlæg og viser vores fortsatte engagement i at levere energi fra 100 procent vedvarende energikilder.”

“Produktionen i parken har oversteget forventningerne i de seneste 12 måneder, hvilket sætter fokus på den innovative drift af havmølleparken, der reducerer omkostningerne ved vindkraftproduktion."

“Aftalen passer godt til Good Energy og er et godt resultat for både vores privat- og erhvervskunder, og vi er glade for at være en del af britisk havmølleenergis fortsatte succeshistorie ved at købe strøm fra et banebrydende grønt investeringsprojekt i Westermost Rough.”

“Ørsted er verdens førende inden for energiproduktion fra havvindmøller og deler vores passion for innovation inden for vedvarende energi. Vi glæder os til at fortsætte samarbejdet.”

Søren Scherfig, Senior Vice President og Head of Markets i Ørsted, siger:

“Det er en fornøjelse, at vi nu kan fortsætte samarbejdet med Good Energy. Vi deler de samme ambitioner om at skabe et grønt og klimavenligt energisystem. Vores partnerskab giver os også en god mulighed for at vise vores engagement i Storbritannien. Ved at levere bæredygtig og pålidelig energi til en overkommelig pris understøtter vi den energiomstilling, som nationen er i gang med.”

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:

Good Energy Group PLC

• Juliet Davenport, administrerende direktør, Tlf: +44 (0)1249 766795
  • Charles Parry, Investor Relations

Investec Bank plc (udpeget rådgiver)

• Jeremy Ellis, Tlf: +44 (0) 20 7597 4000
  • George Price