Vi giver debut til kæmperotor på hollandsk havvindmølleprojekt

Når Borssele 1&2 bliver installeret, bliver det samtidig første gang, at Siemens Gamesas 8 MW-havvindmølle med den gigantiske 167 m rotor bliver anvendt i kommerciel skala. Vi vandt retten til at bygge det 752 MW store hollandske projekt i 2016, og projektet forventes at stå færdigt inden udgangen af 2020.

Vi meddelte i juni 2017, at selskabet havde indgået en aftale med Siemens Gamesa om at levere 94 enheder af selskabets 8 MW-vindmøller til vindmølleparken, der kommer til at levere grøn elektricitet til cirka 1 million hollandske husstande.

Som verdens førende inden for havvind har vi tradition for at være først med den nye vindmølleteknologi, herunder at installere de nyeste generationer vindmøller i kommerciel skala:

2007: Siemens 3,6 MW-vindmøller installeret på Burbo Bank

2015: Siemens 6 MW-vindmøller installeret på Westermost Rough 2016: MHI Vestas 8 MW-vindmøller installeret på Burbo Bank Extension

2020: Siemens Gamesa 8 MW-vindmøller installeres på havmølleparkerne Borssele 1&2

Den nyeste vindmølles kapacitet er ca. 18 gange større end de 0,45 MW-vindmøller, der blev installeret på verdens første havmøllepark ved Vindeby i 1991.

"Større rotorer giver mere produceret energi pr. vindmølle, hvilket igen sænker prisen på ren energi. Derfor har vi gennem mange år arbejdet tæt sammen med leverandørerne for at introducere stadigt større og mere effektive vindmøller, og vi ser frem til at tage skridtet videre på vores Borssele havvindmøllepark," siger Jasper Vis, vores landechef i Holland.

I 2016 blev vi verdens første udvikler, der havde installeret mere end 1000 havvindmøller.